Jebraeily M, Niazkhani Z, Faezi A, Delavari S. EVALUATION OF THE QUALITY OF VIRTUAL EDUCATION DURING THE COVID-19 PANDEMIC FROM STUDENTS' VIEWPOINT IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (6) :469-478
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4733-fa.html
جبرائیلی محمد، نیازخانی زهرا، فائزی آی سان، دلاوری سعیده. ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (6) :469-478
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4733-fa.html
1- دانشیار مدیریت اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات نفرولوژی و پیوند کلیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، faeziaysa77@yahoo.com
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (2123 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: شیوع پاندمی کووید-۱۹ در سراسر جهان و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، باعث شد که استفاده از آموزش مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی رشد روزافزون پیدا کند. با توجه به اینکه کیفیت آموزش مجازی ارائه شده در این دوران نقش مهمی در فرآیند یادگیری دانشجویان دارد، این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد.
مواد و روشکار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود که در سال 1400 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 370 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند که از طریق روش نمونه گیری طبقهای- نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامهای محققساخته بود که روایی و پایایی آن به دست آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بیش از 62 درصد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه میزان مهارت کامپیوتری خود را در سطح متوسط گزارش کردند. همچنین میزان استفاده دانشجویان از آموزش آفلاین (42درصد) بیشتر از آموزش آنلاین (29درصد) بود. میانگین امتیاز کسب شده در ابعاد 6 گانه ارزیابی کیفیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان بدین ترتیب بود: سامانه مدیریت یادگیری (32/4)، ارزشیابی(14/4)، خدمات پشتیبانی(07/4 )، تعامل بین دانشجو و استاد (47/3)، آموزش آنلاین (63/3) و محتوای الکترونیکی (32/3) بود.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که کیفیت محتوای الکترونیکی ارائه شده، آموزش آنلاین و تعامل بین اساتید و دانشجویان در آموزش مجازی ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سطح متوسط و پایین بودند. لذا ضروری به نظر میرسد که اساتید دانشگاه در تهیه محتوی الکترونیکی به نیازهای یادگیری دانشجویان توجه کرده و این محتوا به صورت چند رسانهای تولید گردند. همچنین لازم است با ایجاد زیرساختهای لازم، جلسات آنلاین بیشتر برگزار شود و با برقراری ارتباط چهره به چهره و استفاده از تالار گفتگوی سامانه مدیریت یادگیری، میزان تعامل را افزایش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی