دوره 21، شماره 5 - ( مرداد 1402 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 423-415 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jasemi M, Mirzaie R, Cheragi R, Alinejad V. THE EFFECT OF ROLE-PLAYING THERAPEUTIC COMMUNICATION TRAINING IN NURSES ON PATIENTS' ANXIETY BEFORE SURGERY; A QUASI-EXPERIMENTAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (5) :415-423
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4779-fa.html
جاسمی مدینه، میرزایی روشنک، چراغی رزیتا، علی‌نژاد وحید. تاثیر آموزش ارتباطتأثیر آموزش ارتباط درمانی به روش ایفای نقش در پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی؛ یک مطالعه نیمه تجربی درمانی به روش ایفای نقش در پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی ؛ یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (5) :415-423

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4779-fa.html


1- دانشیار آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
3- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (645 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اضطراب به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار بر سلامت بدن در دوره قبل از عمل جراحی سبب کاهش واکنش‌های ایمنی، افزایش خطر عفونت زخم، افزایش اقامت بیمار در بیمارستان و بالا رفتن هزینه‌های درمانی می‌شود. ارتباط درمانی یکی از روش‌های کاهش اضطراب است که باعث ایجاد یک رابطه درمانی مؤثر می‌شود. لذا در این راستا مطالعه‌ای باهدف تعیین تأثیر آموزش ارتباط درمانی به روش ایفای نقش به پرستاران بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی شکم در سال 1399 انجام گرفت.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 75 نفر از پرستاران شاغل در دو مرکز درمانی ارومیه به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. سپس در گروه مداخله، به پرستاران مهارت‌های ارتباطی به روش ایفای نقش در یک دوره 7 روزه آموزش داده شد ولی در گروه کنترل مداخله‌ای (به‌جز مراقبت‌های روتین) صورت نگرفت. در گروه مداخله قبل از مداخله و بعد از اتمام مداخله آزمونی با استفاده از پرسشنامه اسپیل برگر، به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد. جهت ارزیابی نتایج پژوهش، داده‌های به دست آمده از واحدهای پژوهش توسط نرم‌افزار آماری spss 16 و آزمون‌های آماری کای دو و تی تست مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج اختلاف آماری معنی‌داری را بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله ازنظر میانگین نمره اضطراب آشکار (P=0.698) و اضطراب پنهان (P=0.72) نشان نداد. اما پس از آموزش مهارت‌های ارتباطی، نتایج اختلاف آماری معنی‌داری را بین دو گروه کنترل و مداخله بعد از مداخله ازنظر میانگین نمره اضطراب آشکار (P=0.006) و اضطراب پنهان (P=0.001) نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی به روش ایفای نقش در پرستاران، منجر به برقراری ارتباط درمانی بهتر آنان با بیمار، بازگو کردن بهتر نگرانی‌ها توسط بیمار و نیز کاهش سطح اضطراب آن‌ها قبل از عمل جراحی شکم می‌گردد. با توجه به نقش مهارت ارتباطی پرستاران بر کاهش سطح اضطراب در بیماران قبل از جراحی پیشنهاد می‌شود، مهارت‌های ارتباطی با استفاده از روش‌های آموزشی اثربخش ازجمله روش ایفای نقش به پرستاران آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 456 kb]   (643 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (131 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Rose J, Weiser TG, Hider P, Wilson L, Gruen RL, Bickler SW. Estimated Need for Surgery Worldwide based on Prevalence of Diseases: a Modelling Strategy for the WHO Global Health Estimate. Lancet Glob Health 2015;3 (2): 13-20.10.1016/s2214-109x(15)70087-2 2. Tol A, Pardel Shahri M, Esmaelee Shahmirzadi S, Mohebbi B, Javadinia SA. Effect of Blended Education Program on Anxiety Among Orthopedic Patients Surgery. J Nurs Edu 2013;2(3):1-8. 10.1016/S2214-109X(15)70087-2 [] [PMID]
2. Ghardashi F. Factors Affecting Preoprative Anxiety. Koomesh. 2007; 8(3): 123-36. (Persian) [URL]
3. Ghazanfari Z, Forough Ameri G, Mir Hosseini M. The nursing staff view about barriers of using pain relief methods. Iran J Crit Care Nurs 2011;3(4):153-6 (Persian) [URL]
4. Bahrami M, Dehghani S, Eghbali M, Beigi RD. The Effect of a Communicative-Educative Program on Patients' Satisfaction from Pain Management Following Cancer Surgery. Med Ethics J 2014;8(26):47-67. [URL]
5. hani Dehkordi F, Amirian Z. The Impact of Abdominal Binder on the Pain Intensity and Satisfaction of the Hospitalized Patients after Abdominal Surgery. Iran J Nurs 2015;28(96):22-9. [DOI:10.29252/ijn.28.96.22]
6. Berns GS, Capra CM, Moore S, Noussair C. Neural Mechanisms of the Influence of Popularity on Dolescentratings of Music. NeuroImage 2010;49(3):2687-96. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2009.10.070] [PMID] [PMCID]
7. Valiee S, Bassampour SS, Nasrabadi AN, Pouresmaeil Z, Mehran A. Effect of Acupressure on Preoperative Anxiety: a Clinical Trial. Journal of Perianesthesia Nursing. 2012; 27(4): 259-66. (Persian) Asilioglu K, Celik SS. The Effect of Preoperative Education on Anxiety of Open Cardiac Surgery Patients. Patient Educ Couns 2004; 53(1):65-70. [DOI:10.1016/j.jopan.2012.05.003] [PMID]
8. Mirkarimi M. The Effects of Aromatherapy on Anxiety and Depression of Nursing Students. Islamic Azad University, Tehran Medical Branch: 2009. (Persian) [URL]
9. Bahrami N, Soleimani MA, Sharifnia H, Shaigan H, Sheikhi MR, Mohammad-Rezaei Z. Effects of Anxiety Reduction Training on Physiological Indices and Serum Cortisol Levels Before Elective Surgery. Iran J Nurs Midwifery Res 2013; 18(5): 416. (Persian) [] [PMCID]
10. Bassampour S, Nikbakht Nasrabadi A, Mehran A, Poresmaeil Z, Valiee S. Effect of Acupressure on Patients' Anxiety and Vital Sign before Abdominal Surgeries. Hayat 2009; 14(2): 23-34. (Persian) [Google Scholar]
11. Goli, R, Arad, M, Mam-Qaderi, M, & Parizad, N. Comparing the effects of geranium aromatherapy and music therapy on the anxiety level of patients undergoing inguinal hernia surgery: A clinical trial. Explore 2020:1-7. [DOI:10.1016/j.explore.2020.08.004] [PMID]
12. Tadaionfar M, Mohebi M, Koshan M, Rakhshani M. The Effects of Guided Imagery on Anxiety Level of the Patients Undergoing Appendectomy. J Sabzevar Univ Med Sci 2014; 20(5): 681-85 (Persian) [Google Scholar]
13. Uzun S, Rural H, Uzun M. State and Tait Anxiety Levels before Coronary Angiography. J Clin Nurs 2008;12: 602-7. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.02018.x] [PMID]
14. Lorie M, Force M, Sebold M. Aromatherapy and Reducing Preprocedural Anxiety. Gastroenterol Nurs 2006; 29(6): 466-741. [DOI:10.1097/00001610-200611000-00005] [PMID]
15. Mazlom S, Navidi F, Hajimohamadi F, Ghanbari B. The Effect of Communication to Patient before Anesthesia on Postoperative Pain and Agitation. Mashhad Univ Med Sci J 2012.
16. Meleis AI. Theoretical Nursing: Development and Progress. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2005 [Google Scholar]
17. De Almeida Araujo IM, da Silva RM, Bonfim IM, Fernandes AF. Nursing Communication in Nursing Care to Mastectomized Women: a Grounded Theory Study. Rev Lat Am Enfermagem 2010; 18(1):54-60. https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000100009 [DOI:10.1590/s0104-11692010000100009] [PMID]
18. Nasiripour A, Saeedzadeh ZS, Sabahi Beedgoli M, Correlation between Nurses Communication Skills and Inpatient Service Quality in the Hospital of Kashan University of Medical Sciences. J Health Promot Manag 2012;1(1):45-54. (Persian) [Google Scholar]
19. Kosar Fahimi, Ali Abbasi, Mahdi Zahedi, Farzaneh Amanpour, Maryam Gilani, Hossein Ebrahimi, Investigation of the Effect of Multimedia Education on Anxiety Before and After Surgery in Patients Undergoing Coronary Artery Bypass Graft Surgery Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac 2018; 26(3): 137-44. (Persian) [DOI:10.30699/sjhnmf.26.3.144]
20. Cooke M, Walker R, Aitken LM, Freeman A, Pavey S, Cantrill R. Pre-operative self-efficacy education vs. usual care for patients undergoing joint replacement surgery: a pilot randomized controlled trial. Scand J Caring Sci 2016; 30(1): 74-82. [DOI:10.1111/scs.12223] [PMID]
21. Baghiani, Moghadam MH, R. Esfandiari, M. Nazari. "Comparison of the Effect Written or Speech Communication Skills Training of Health Staff on Clients'Satisfaction of Shiraz Health Centers. Tolooebehdasht (2012): 32-40. (Persian) [URL]
22. Baghianimoghadam M, Esfandiari R, Nazari M. Comparison of the Effect of Written or Speech Communication Skills Training of Health Staff on Clients' Satisfaction of Shiraz Health Centers. Tolooebehdasht 2012; 11 (1):32-40. (Persian) [URL]
23. Pourghaznein T, Sabeghi H, Shariatinejad K. Effects of E-learning, Lectures, and Role Playing on Nursing Students' Knowledge Acquisition, Retention and Satisfaction. Med J I R Iran 2015;29:162. (Persian). [PMCID]
24. Gillespie GL, Brown K, Grubb P, Shay A, Montoya K. Qualitative Evaluation of a Role Play Bullying Simulation. J Nurs Edu Pract 2015;5(7):73. [DOI:10.5430/jnep.v5n6p73] [PMID] [PMCID]
25. Moradi E, Didehban H. Requirements for the Proper Use of Role Playing Methods at Medical Universities. Teb va Tazkiye 2017;3(25):147-56. (Persian) [DOI:10.21608/ajs.2017.12817]
26. Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene R, Vagg PR, Jacobs GA. Manual for the state-trait anxiety inventory (Palo Alto, CA, Consulting Psychologists Press). Inc. 1983. [DOI:10.53841/bpstest.2003.stai]
27. Mahram B. Standardization of Spielberger Inventory in Mashhad. [dissertation]. Tehran: Allameh Tabataba'i University. 1994. (Persian)
28. Erci B, Sezgin S, Kaçmaz Z. The impact of therapeutic relationship on preoperative and postoperative patient anxiety. Aust J Adv Nurs 2008;26(1):59. [Google Scholar]
29. Leinonen T, Leino-Kilpi H. Research in peri-operative nursing care. J Clin Nurs 1999; 8(2): 123-38. [DOI:10.1046/j.1365-2702.1999.00239.x] [PMID]
30. Rezaei NM, Ashk TT, Fatah ML, Noori E, Amiri H, Mina F. The Effects of Communication Skill's Training for Nurses on the Violence of Patients and Companions in Selected Hospitals Afeiliated to Iran University of Medical Sciences 2016 to 2017. Zanko Med J (2019): 21-30 (Persian) [Google Scholar]
31. Basampour SH. The effect of education on anxiety before and after open heart surgery. Payesh 2004; 3(2): 139-44. (Persian) [Google Scholar]
32. Jasemi M, Davan M, Askari B, Alinejad V. Impact of orientation with the virtual tour method on preoperative anxiety of patients who are candidates for open heart surgery. Nurs Midwifery J 2023; 20 (10):786-93 [DOI:10.52547/unmf.20.10.786]
33. Mahmoudi HO, Ebadi AB, Salimi SH, Najafi Mehri S, Mokhtari Noori J, Shokrollahi F. Effect of nurse communication with patients on axiety, depression and stress level of emergency ward patients. J Crit Care Nurs 2010;3(1):3-4. (Persian) [Google Scholar]
34. Zare Marzouni H, Karimi M, Narimi Z, Ghasemi A, Janaki M. Effects of education on reduction of stress and anxiety of orthopedic surgery. Navid No 2016;19(62):62-8. (Persian) [Google Scholar]
35. Fahimi K, Abbasi A, Zahedi M, Amanpour F, Gilani M, Ebrahimi H. Investigation of the Effect of Multimedia Education on Anxiety Before and After Surgery in Patients Undergoing Coronary Artery Bypass Graft Surgery. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2018; 26 (3):137-44. (Persian) [DOI:10.30699/sjhnmf.26.3.144]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb