دوره 21، شماره 11 - ( 10-1402 )                   جلد 21 شماره 11 صفحات 867-855 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1402.019


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheirandish M, Barzegar Bafrooei K, Hassani H. THE ROLE OF PRIMARY MALADAPTIVE SCHEMAS IN THE POSITIVE THINKING OF NURSING STUDENTS WITH THE MEDIATING ROLE OF COGNITIVE REGULATION OF EMOTION. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (11) :855-867
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5029-fa.html
خیراندیش مژگان، برزگر بفروئی کاظم، حسنی حسین. نقش طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در مثبت اندیشی دانشجویان پرستاری با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (11) :855-867

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5029-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد
2- دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ، k.barzegar@yazd.ac.ir
3- استادیار برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده:   (1717 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: طرح‌واره‌ها به دلیل برآورده نشدن نیازهای عاطفی اولیه دوران کودکی به وجود می‌آیند. فردی که از سلامت روان برخوردار است می‌تواند این نیازهای عاطفی اساسی را به‌صورت سازگارانه ارضا کند پژوهش حاضر باهدف آزمون مدل یابی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در مثبت اندیشی دانشجویان پرستاری یزد با واسطه‌گری تنظیم هیجان شناختی انجام شد.
مواد و روش کار: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد در سال تحصیلی 1400- 1401 بود که از میان 800 نفر جامعه آماری، 260 نفر به‌عنوان نمونه (183 نفر دختر و 77 نفر پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسش‌نامه شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و پرسش‌نامه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه SF-SQ یانگ و برآون (2005) و پرسش‌نامه مثبت‌‏اندیشی اینگرام و ویسنیکی (1998) بود. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری) و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS25 و AMOS24 انجام شد. سطح معناداری برابر 01/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که متغیر تنظیم هیجان شناختی می‌تواند بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و مثبت اندیشی دانشجویان در سطح (01/0>P) نقش واسطه‌ای معناداری داشته باشد. نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد هیچ‌کدام از طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه نتوانست به‌صورت مستقیم و معنادار، مثبت‌‏اندیشی را پیش‌‏بینی کند و نظم‌‏جویی شناختی مثبت به‌صورت مستقیم، مثبت و معنادار (69/0) و در سطح (01/0>P)، مثبت‌‏اندیشی را در دانشجویان پیش‌بینی می‌کند. نظم‌‏جویی شناختی منفی به‌صورت مستقیم، منفی و معنادار (17/0-) و در سطح (01/0>P)، مثبت‌‏اندیشی را در دانشجویان پرستاری پیش‌بینی می‌کند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که می‌‏توان با استفاده از فنون طرح‌واره درمانی و اصلاح طرح‌واره‌های ناسازگار، مثبت‌‏اندیشی را در دانشجویان پرستاری افزایش داد. با توجه نقش میانجی هیجانات شناختی، پیشنهاد می‌شود دانشگاههای علوم پزشکی، با برگزاری کارگاه‏های آموزشی در زمینه تنظیم شناختی هیجان، به دانشجویان جهت افزایش مثبت‏اندیشی کمک کنند.
 
متن کامل [PDF 550 kb]   (816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

فهرست منابع
1. Emami Naini M. The effectiveness of life skills training on the social development of Mahidasht high school students. Master's thesis, Kermanshah Branch Azad University 2014. (Persian) [URL]
2. Eyni S, Kermani A, Keyvanlo S, Javadian Z, Ebadi M. Comparison of Perceived Stress, Work-Family Conflict and Job Burnout in Nurses and Teachers in Bandar Abbas, Occup Hygiene Health Promot 2021;5(2):170-85. (Persian) [DOI:10.18502/ohhp.v5i2.7013]
3. Robinson JR, Clements K, Land C. Workplace stress among psychiatric nurses, J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2013;41(4):32-41. [DOI:10.3928/0279-3695-20030401-12] [PMID]
4. Pourrazavi S, Hafezian M. The Effectiveness of teaching positive - thinking skills on adjustment of high - school students. J sch psychol 2017;6(1):26-47. (Persian) [DOI:10.22098/jsp.2017.536]
5. Froman L. Positive psychology in the workplace. (Electronic version). J Psychol Dep 2009;2,169-85. [DOI:10.1007/s10804-009-9080-0]
6. Wang H, Chen H, Lin H, Hong Z. The effects of college students' positive thinking, learning motivation and self-regulation through a self-reflection intervention in Taiwan. High Educ Res Dev 2017;36(1):201-16. [DOI:10.1080/07294360.2016.1176999]
7. Ahmadi S, maredpoor A, Mahmoudi A. Effectiveness of Schema Therapy on Initial Incompatible Schemas, Increasing Quality of Life and Marital Satisfaction in Divorce Applicants in Shiraz. Psychol Method Model 2020;11(41):53-70. (Persian) dorl: 20.1001.1.22285516.1399.11.41.4.8 [Google Scholar]
8. Sobhi N, Poor Abdol S, Abbasi M, Beigan MJ, NabiDoost A. The effectiveness of schema therapy training in group mode on modulating the primary maladaptive schemas of abused students. J Res Educ Sci 2015;9(28):7-30. (Persian) dorl:20.1001.1.23831324.1394.9.28.1.3 [URL]
9. Yoosofnejad Shirvani M, Peyvastegar M. The relationship between life satisfaction and early maladaptive schemas in university students. Knowl Res Appl Psychol 2017;12(44):55-65. (Persian) https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533791.html?lang=en [URL]
10. Dehabadi E, Sadagati Fard M. The relationship between primary maladaptive schemas and marital satisfaction and couple relationship turmoil in married women. Q J Cogn Anal Psychol 2018;10(38):9-21. (Persian) dorl: 20.1001.1.28222476.1398.10.38.1.2 [URL]
11. Mohammadnia S, Mohammadnia M. The Relationship between early maladaptive schemas and resilience with life satisfaction between students. Rooyesh 2019;8(9):217-24. (Persian) dorl: 20.1001.1.2383353.1398.8.9.6.8 [URL]
12. Karami I, Bahrami H, Mohammadi A, Asgharanjad A, Farid AA, Fakhri Z. The Relationship between early maladaptive schemas and antisociality in substance-dependent homeless women. J Appl Psychol 2013;7(3):110-93. (Persian) dorl: 20.1001.1.20084331.1392.7.3.2.5 [URL]
13. Koolaee A, Motlagh T, Esmaili A, taghvaee D, Rahmatizadeh M. The comparison of early maladaptive schema and intimacy in married infidelity and non-infidelity men. J Psychophysiol Neurofeedback 2014;2(3):12-23. (Persian) http://ijpn.ir/article-1-395-fa.html [Google Scholar]
14. Hasami P, Bankdari N, Moradi A. Investigating the relationship between primary maladaptive schemas, emotional regulation and job burnout in nurses. The 5th International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Qazvin 2017. (Persian) https://civilica.com/doc/815343/ [URL]
15. Zade-Mohammadi A, Kordestanchi Aslani H. The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship of Early Maladaptive Schemas with Spouse Abuse. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2021;26(4):502-23. (Persian) [DOI:10.32598/ijpcp.26.4.3217.1]
16. Ghadiri Z, Kakavand A, Jalali MR, Shirmohamadi F. The Relationship between Mindfulness and Positive Thinking: Mediating Roles of Emotional Cognitive Regulation and Self-Compassion. J Psychol Stud 2022;17(4):183-204. (Persian) [DOI:10.22051/psy.2021.36191.2455]
17. Jamali Gole F. Development of a structural model for predicting students' perfectionism based on primary maladaptive schemas with the mediation of parents' positive thinking. Master's thesis, Shahid Ashrafi University of Isfahani 2022. (Persian)
18. Pirayeh Z. Predicting Emotional Regulation Based on Early Maladaptive Schemas in Adolescents (Case Study: Secondary High School Students in Karaj 1400-1399). J Psychol New Ideas 2022;12(16):1-10. (Persian) http://jnip.ir/article-1-691-en.html [Google Scholar]
19. Zamani F, Rezaei A. Predicting Academic Satisfaction Based on Psychological Needs with the Mediating Role of Class-Related Emotion and Early Maladaptive Schemas. J Instr Eval 2022;15(58):107-32. (Persian) [DOI:10.30495/jinev.2022.1962798.2744]
20. Ghiasi SE, Tabatabaee TS, Nasri M. Effect of optimism training on emotion regulation and psychological well-being in undergraduate students of University of Birjand, in 2014-2015. Pajouhan Sci J 2016;14(4):27-37. (Persian) [DOI:10.21859/psj-140427]
21. Ahangarzadeh Rezaei S, oladrostam N, nematollahi A. The Effect of Positive Thinking Training on Stress, Anxiety and Depression in Coronary Heart Disease. Nurs Midwifery J 2017;15(5):339-48. (Persian) http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3174-en.html [URL]
22. Wong S. Negative thinking versus positive thinking in a singaporean student sample: relationships with psychological well-being and psychological maladjustment. Nanyang Technological University. Singapore, Republic of Singapore 2015. [Google Scholar]
23. Yakin D, Gençöz T, Steenbergen L, Arntz A. An integrative perspective on the interplay between early maladaptive schemas and mental health: The role of self‐compassion and emotion regulation. J Clin Psychol 2019;75(6):1098-113. [DOI:10.1002/jclp.22755] [PMID] []
24. Waller G, Meyer C. Ohanian V. Psychometric Properties of the Long and Short Versions of the Young Schema Questionnaire: Core Beliefs Among Bulimic and Comparison Women. Cognit Ther Res 2001;25(2):137-47. [DOI:10.1023/A:1026487018110]
25. Sadooghi Z, Aguilar-Vafaie ME, Rasoulzadeh Tabatabaie K, Esfehanian N. Factor Analysis of the Young Schema Questionnaire-Short Form in a Nonclinical Iranian Sample. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2008;14(2):214-19. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-474-en.html [URL]
26. Ahi G. Normig of Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-SF), detecting of structural analysis between students of Tehrans university in 2004-2005 years, MA Thesis, Allameh Tabatbaii Univercity 2005. (Persian)
27. Young JE, Brown G. Young Schema Questionnaire-Short Form; Version 3 [Internet]. 2018 [cited 2024 Feb 5]. Available from: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/t67023-000 [Google Scholar]
28. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Pers Individ Differ 2001;30(8):1311-27. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00113-6]
29. Hsani J. The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). J Clin Psychol 2010;2(3):73-84. (Persian) [DOI:10.22075/jcp.2017.2031]
30. Ingram RE, & Wisnicki KS. Assessment of positive automatic cognition. J of consul and clin Psychol 1998;56(6):898-902. [DOI:10.1037/0022-006X.56.6.898] [PMID]
31. Ghavidel S, gilvari A, Nooshinfard F. Librarian and positive thinking skills A Case study of central libraries of universities affiliated to Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) in Tehran. Libr Inform Science Res 2012;2(2):245-62. (Persian) [DOI:10.22067/riis.v2i2.11051]
32. Hashemi Z. The relationship between positive thinking and mental health. Master thesis of Islamic Azad University 2009. (Persian)
33. Preacher KJ, Hayes AF. Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behav Res Methods 2008;40(3):879- 91. [DOI:10.3758/BRM.40.3.879] [PMID]
34. Rosenhan D, Seligman, M AP. Abnormal Psychology: Psychopathology based on DSM-IV, translated by Yahya Seyed Mohammadi, Savalan 2016; Volume 1. (Persian)
35. Ahmadi M, Mousavi Z, Khorasani P. Individual and occupational components affecting the quality of work life of nurses in the COVID-19 patients care unit. Nurs Midwifery J 2022;20(6):446-58. (Persian) http://dx.doi.org/10.52547/unmf.20.6.446 [DOI:10.52547/unmf.20.6.446]
36. Nasiriani K H, Vanaki Z, Ahmadi F. Explain of characteristics of a effectiveness Clinical Supervisor. Nurs Midwifery J 2012;10(2):274-85. (Persian) http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-832-fa.html [Google Scholar]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb