دوره 22، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 61-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari E, rahmani F. CLINICAL REASONING AND NURSING EDUCATION (EDITORIAL). Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (1) :58-61
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5119-fa.html
اصغری ال ناز، رحمانی فرناز. استدلال بالینی و آموزش پرستاری (ادیتوریال). مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (1) :58-61

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5119-fa.html


1- استادیار آموزش پرستاری، گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران
2- استادیار پرستاری، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، farnazrahmani58@gmail.com
چکیده:   (1522 مشاهده)
مهارت استدلال بالینی به‌عنوان یکی از توانمندی‌های مورد انتظار پرستاران مجرب و شایسته به شمار می‌رود. بنابراین لازم است پرستاران قبل از ورود به حوزه بالینی، شایستگی‌های استدلال بالینی را کسب نمایند. شواهد نیز نشان می‌دهد آموزش پرستاری با تمرکز بر استدلال بالینی می‌تواند توانایی پرستاران را در مقابله با موقعیت‌های پیچیده و ناپایدار در هنگام برخورد با بیماران را افزایش دهد. همچنین طبق برنامه درسی مصوب وزارت بهداشت، پرورش مهارت‌های استدلال بالینی پرستاران جزو اهداف آموزشی واحدهای درسی پرستاری است. برخی از راه‌کارهایی که می‌تواند به دانشجویان پرستاری کمک کند تا توانایی‌های استدلال بالینی خود را توسعه دهند، استفاده از روش آموزشی زیر است: فعال بودن در یادگیری، تفکر انتقادی و حل مسئله، ارتباط بین‌رشته‌ای، فراشناخت، شبیه‌سازی، بازخورد سازنده، پرسپتورشیپ و منتورینگ. درمجموع، آموزش پرستاری به استراتژی‌های بلندمدت برای ارتقاء صلاحیت استدلال بالینی دانشجویان پرستاری نیاز دارد تا دانشجویان پرستاری شایسته و با اعتمادبه‌نفس تربیت نماید.
 
واژه‌های کلیدی: استدلال بالینی، آموزش، پرستاری
متن کامل [PDF 362 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: متفرقه

فهرست منابع
1. Pađen L, Pajnič M, Vettorazzi R, Pérez-Perdomo A, Stefaniak M, Claes N, et al., editors. "Learning a Way of Thinking"-World Café on Clinical Reasoning in Nursing and Midwifery Education and Practice across Five European :union: Countries. Healthcare; 2023: MDPI. [DOI:10.3390/healthcare11222969] [PMID] []
2. Abdelhamed FG, Eid NM, Diab GM, El-Guindy HA. A Concept Analysis of NursesClinical Decision Making. Menoufia Nurs J 2023;8(2):155-61. [DOI:10.21608/menj.2023.311907]
3. Papathanasiou IV, Kleisiaris CF, Fradelos EC, Kakou K, Kourkouta L. Critical thinking: the development of an essential skill for nursing students. Acta Informatica Medica 2014;22(4):283. [DOI:10.5455/aim.2014.22.283-286] [PMID] []
4. Gonzalez L, Nielsen A, Lasater K. Developing students' clinical reasoning skills: a faculty guide. J Nurs Educ 2021;60(9):485-93. [DOI:10.3928/01484834-20210708-01] [PMID]
5. Nemati-Vakilabad R, Mojebi MR, Mostafazadeh P, Jafari MJ, Kamblash AJ, Shafaghat A, et al. Factors associated with the critical thinking ability among nursing students: An exploratory study in Iran. Nurse Educ Pract 2023;73:103814. [DOI:10.1016/j.nepr.2023.103814] [PMID]
6. Saberian M. The curriculum of nursing BSc course in the viewpoints of the graduates and last-year students of Semnan Nursing School. J Med Educ 2003;3(2).
7. Hong S, Lee J, Jang Y, Lee Y. A cross-sectional study: What contributes to nursing students' clinical reasoning competence? Int J Environ Res Public Health 2021;18(13):6833. [DOI:10.3390/ijerph18136833] [PMID] []
8. Stickley LA. Creating significant learning experiences for clinical reasoning by physical therapist students. Internet J Allied Health Sci Practice 2019;17(1):4. [DOI:10.46743/1540-580X/2019.1828]
9. Olson A, Rencic J, Cosby K, Rusz D, Papa F, Croskerry P, et al. Competencies for improving diagnosis: an interprofessional framework for education and training in health care. Diagnosis 2019;6(4):335-41. [DOI:10.1515/dx-2018-0107] [PMID]
10. Marcum JA. An integrated model of clinical reasoning: dual‐process theory of cognition and metacognition. J Eval Clin Pract 2012;18(5):954-61. [DOI:10.1111/j.1365-2753.2012.01900.x] [PMID]
11. Alshehri FD, Jones S, Harrison D. The effectiveness of high-fidelity simulation on undergraduate nursing students' clinical reasoning-related skills: A systematic review. Nurse Edu Today 2023;121:105679. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105679] [PMID]
12. Anne Kuiper R. Integration of innovative clinical reasoning pedagogies into a baccalaureate nursing curriculum. Creat Nurs 2013;19(3):128-39. [DOI:10.1891/1078-4535.19.3.128] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb