Ranjba H, Esmaili H. A study on the Nursing and Midwifery Students’ Trend to Critical Thinking and its Relation with their Educational Status. Nursing and Midwifery Journal 2006; 4 (1) :11-20
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-8-fa.html
رنجبر حسین، اسماعیلی حبیب ا.... بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان. مجله پرستاری و مامایی. 1385; 4 (1) :11-20
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-8-fa.html
چکیده: (16947 مشاهده)
مقدمه : تفکر انتقادی یکی از ضروریات جوامع امروزی است. این نوع تفکر لازمه کار پرستاری است و برای آن که پرستاران و دانشجویان این رشته، افرادی ماهر و کار آمد باشند، برخورداری از توانایی تفکر انتقادی بسیار ضروری است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان انجام گردیده است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که بر روی 81 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی تربت حیدریه به روش نمونهگیری آسان انجام شده است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام گردیده و نتایج حاصله با کمک نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون، t-student و مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج: نتایج بین میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و نیم سالهای مختلف تحصیلی آنان تفاوت معنیداری نشان داد. اما بین میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با سن، معدل نیم سال قبل و معدل دیپلم آنان ارتباط معنیداری دیده نشد. بحث و نتیجهگیری : با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد تفکر انتقادی به عنوان یک بعد اساسی در آموزش پرستاری در طی مراحل تحصیلی دانشجویان، آن گونه که لازم است مورد توجه نظام آموزشی قرار نمیگیرد بنابراین لازم است با اصلاح الگوهای آموزشی به این امر مهم توجه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری