Barati M, Moeini B, Samavati A, Salehi O. ASSESSMENT OF COMMUNICATION SKILLS LEVEL AMONG MEDICAL COLLEGE STUDENTS: VERBAL, LISTENING, AND FEEDBACK SKILLS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-818-fa.html
براتی مجید، معینی بابک، سمواتی الهام، صالحی ام فروه. ارزیابی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی: مهارتهای کلامی، شنود و بازخورد. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-818-fa.html
چکیده: (13172 مشاهده)
ارزیابی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی: مهارتهای کلامی، شنود و بازخورد مجید براتی [1] ، دکتر بابک معینی [2] * ، الهام سمواتی [3] ، ام فروه صالحی3 تاریخ دریافت 01/08/1390 تاریخ پذیرش 29/10/1390 چکیده پیش زمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی از مهمترین ویژگیهای دانشجویان گروه پزشکی میباشد. از آنجایی که وضعیت مهارتهای ارتباطی و نیازهای موجود در این زمینه در بین دانشجویان گروه پزشکی مورد ارزیابی قرار نگرفته است؛ این مطالعه با هدف بررسی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که همانا شاغلین آینده بخشهای بهداشت و درمان خواهند بود، انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1389 بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت. آزمودنیها به روش نمونهگیری طبقهای (انتساب متناسب) در هر دانشکده انتخاب شده و پرسشنامهای که شامل دو بخش کلی اطلاعات دموگرافیک و مهارتهای ارتباطی (گفتاری، شنود و بازخورد) با 18 سؤال بود را تکمیل کردند. پایایی و روایی پرسشنامه مورد سنجش و تایید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار SPSS و با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی دانشجویی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: آزمودنیها به ترتیب 4/51، 2/54 و 2/49 درصد نمرات قابل اکتساب برای مهارت کلامی، شنود و بازخورد را به دست آوردند. سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان در هر سه بعد کلامی، شنود و بازخورد در سطح متوسطی مشاهده شد. اختلاف معنیداری از نظر میانگین نمره مهارتهای ارتباطی در رابطه با متغیرهایی همچون؛ جنس، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی مشاهده شد (05/0 p< ). همچنین مهارت گفتاری، شنود و بازخورد با یکدیگر همبستگی مثبت و معنیداری در سطح 01/0 نشان دادند. بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که سطح مهارتهای ارتباطی در تمام سطوح کلامی، شنود و بازخورد در بین دانشجویان وضعیت مطلوبی ندارد. به نظر میرسد آموزش مهارتهای ارتباطی به صورت تجربی و ترجیحاً در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه الزامی است. کلید واژهها: مهارتهای ارتباطی، دانشجویان، ارتباط کلامی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 154-145 آدرس مکاتبه: همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت،گروه بهداشت عمومی تلفن:82606610-0811 Email: babak_moeini@umsha.ac.ir [1] کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان [2] دکترای تخصصی آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سو مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان (نویسنده مسئول) [3] کارشناس بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری