دوره 18، شماره 8 - ( آبان 1399 )                   جلد 18 شماره 8 صفحات 679-672 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholizadgougjehyaran H, Habibzadeh H, Motaarefi H. THE EFFECT OF STAFF PERFORMANCE SKILLS TRAINING BASED ON THE SELF-AWARENESS AND EMPOWERMENT MODELS ON THE RATE OF EXPOSURE TO SHARP OBJECTS AND PATIENTS’ SECRETIONS AMONG EMERGENCY NURSES. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (8) :672-679
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4128-fa.html
قلیزاد گوگجه یاران حامد، حبیب زاده حسین، متعارفی حسین. تأثیر آموزش مهارت‌های عملکردی کارکنان بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش‌های اورژانس با اجسام نوک‌تیز و ترشحات بیماران. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (8) :672-679

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4128-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد ، پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، ارومیه، ایران
2- دانشیار پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار پرستاری ، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی، خوی، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (2584 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: یکی از خطرات شغلی و نگرانی‌های جدی در میان کارکنان بهداشتی درمانی، آسیب‌های ناشی از وسایل نوک‌تیز و تماس با ترشحات بیماران است. یکی از عناصر اصلی در مواجهه، توانمندی و مهارت‌های عملکردی کارکنان است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های عملکردی کارکنان بر مواجهه با اجسام نوک‌تیز و ترشحات بیماران در پرستاران شاغل در بخش‌های اورژانس انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. در این مطالعه 90 نفر از پرستاران اورژانس شهر خوی به‌صورت تمام شماری در سال 1398 وارد مطالعه شده و سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله شامل 42 نفر پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی و گروه کنترل شامل 48 نفر پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان قمر بنی‌هاشم بود. پرستاران گروه مداخله تحت برنامه آموزشی بر اساس مدل بسط خود هوشیاری و توانمندی، به چهار گروه بر اساس شیفت و زمان کاری پرستاران تقسیم شدند و در 3 جلسه آموزشی در آمفی‌تئاتر بیمارستان امام خمینی آموزش دیدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مواجهه با اجسام نوک‌تیز و ترشحات بیماران قبل و بعد از مداخله استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون‌های غیر پارامتری کای اسکوئر آنالیز شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها میزان مواجهه با اجسام نوک‌تیز و ترشحات بیماران قبل از اجرای برنامه آموزشی در بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (p=0.647). بعد از اجرای برنامه‌های آموزشی مهارت‌های عملکردی بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی میزان مواجهه بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری داشت (p=0.024) و در گروه مداخله میزان مواجهه کاهش یافت بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که اجرای برنامه آموزشی مهارت‌های عملکردی بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش‌های اورژانس با اجسام نوک‌تیز و ترشحات بیماران مؤثر بوده است. لذا پیشنهاد می‌شود از برنامه‌های آموزشی که بر اساس مدل‌های بهداشتی که باعث افزایش مهارت‌های عملکردی کارکنان جهت کاهش و مدیریت مواجهه با اجسام نوک‌تیز در نظام‌های مراقبت سلامت اجرا شود.
متن کامل [PDF 534 kb]   (666 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb