دوره 20، شماره 8 - ( آبان 1401 )                   جلد 20 شماره 8 صفحات 618-610 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi N, Jafarizadeh H, Alilu L, Ali Nejad V. THE EFFECT OF EVIDENCE-BASED EDUCATION ON THE KNOWLEDGE OF NURSING STUDENTS IN THE CARE OF HEMODIALYSIS VASCULAR ACCESS. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (8) :610-618
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4729-fa.html
عزیزی نگین، جعفری زاده حسین، آلیلو لیلا، علی نژاد وحید. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر آگاهی دانشجویان پرستاری در مراقبت از دسترسی‌های عروقی همودیالیز. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (8) :610-618

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4729-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (972 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: یکی از نیازهای اساسی و مهم بیماران تحت همودیالیز، دسترسی عروقی است. دانشجویان پرستاری به‌عنوان اعضای تیم سلامت و پرستاران آینده نقش اساسی در مدیریت ایمنی بیماران تحت همودیالیز دارند و بنابراین، آموزش آن‌ها در جهت حمایت از ایمنی بیمار اهمیت دارد. امروزه آموزش مبتنی بر شواهد باهدف استفاده صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج، آگاهی کافی و لازم در زمینه مدیریت ایمن و مؤثر از بیماران بر طبق دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد را برای دانشجویان پرستاری فراهم می‌آورد. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر آگاهی دانشجویان پرستاری در مراقبت از دسترسی‌های عروقی همودیالیز در سال 1400 طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 65 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس در گروه مداخله، آموزش مبتنی بر شواهد در 4 جلسۀ 5/1 تا 2 ساعت برای دانشجویان ارائه شد ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. اطلاعات با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه آگاهی از دسترسی‌های عروقی همودیالیز جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل و مقایسه شد.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد نمرات آگاهی دانشجویان پرستاری قبل از مداخله در بین دو گروه اختلاف معناداری باهم نداشتند (749/0p=). بااین‌حال، نمرات آگاهی بعد از مداخله در دو گروه اختلاف معناداری باهم داشتند (0001/0p=). از طرف دیگر، نمرات آگاهی دانشجویان پرستاری از دسترسی‌های عروقی همودیالیز در ابتدا و انتهای مطالعه در گروه کنترل اختلاف معناداری باهم نداشتند (107/0p=). همچنین نمرات قبل و بعد آگاهی دانشجویان در گروه مداخله اختلاف معناداری باهم داشتند (0001/0p=).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اجرای آموزش مبتنی بر شواهد بر روی آگاهی دانشجویان پرستاری از دسترسی‌های عروقی مؤثر بود. لذا پیشنهاد می‌شود بر اهمیت دانش دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد به‌منظور ترویج انتقال دانش نظری به بالین برای دانشجویان پرستاری بیش‌ازپیش تأکید گردد.
متن کامل [PDF 639 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb